power rangers

Caution: Never underestimate me.


 Online Users

Sunday, February 16, 2014

Surah Taha (ayat 1-5) yang melembutkan hati yg keras

TAHA
Surat ke 20
135 ayat; Makkiyyah.

1. Taha
2. Kami tidak menurunkan Al-Qur'an ini kepadamu (Muhammad) agar engkau menjadi susah;
3. melainkan sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah)
4. diturunkan dari (Allah) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi,
5. (yaitu) Yang Maha Pengasih, yang bersemanyam di atas 'Arsy.

Surah yg bagus untuk melembutkan hati yang keras, dan juga sebagai pendinding diri. Bagus dibacakan kepada ahli keluarga yang malas, degil untuk beribadah kepada Allah.

Surah ini adalah surah yang tika didengar oleh Saidina Umar al-Khattab, beliau terus jatuh cinta dan memeluk Islam. Walhal suatu ketika dahulu, beliau merupakan antara golongan yang terkuat menentang agama Allah. Lantas, mendengarkan bacaan Fatimah, walau pada mulanya beliau menghentam keras, terus meminta dan ingin mengambil tahu akan apa yang dibacakan oleh Fatimah.

Beliau melihat dan mengamati Surah Taha (ayat 1-5) lalu berkata;
"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua jenis pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada taqwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezeki, tetapi tidak menemukan rezeki yang lebih baik daripada sabar.

Umar berpaling pada Fatimah seraya berkata:

"Alangkah baik dan indahnya kalimah-kalimah ini."


Semoga segalanya dipermudahkan oleh Allah swt, mencurahkan segala rezeki dari perut bumi ini sebanyak mana keperluanku dan keluargaku, menguatkan daya ingatan, iltizam, semangat dan iman serta taqwaku. Semoga aku menjadi lebih sabar  dan bersangka baik serta berfikiran positif dalam menjalani liku hidup yang tak setanding keperitan dan siksaan api neraka.

Semoga Allah permudah jalanku menemu SyurgaNya.


No comments:

Post a Comment