power rangers

Caution: Never underestimate me.


 Online Users

Friday, May 19, 2017

Maldives trip: Day 1



Helloooooo :D 
Jadi sebelum penyakit malas nak update aku datang, better aku give all out untuk trip kali ni, selamat membaca (kalau berminat)! Hehehehe

Rabu - 10 Mei 2017 

Pukul 8 pagi kitorg naik bas dari larkin ke putrajaya dan sampai kat putrajaya sentral kira kira dalam pukul 12 macamtu, dan sesudahnya sampai tu ktorg amek bas utk ke alamanda, sebab nak lunch kat sana muehehe
Tetiba teringat balik time internship dulu, rajin jugak aku pergi alamanda ni lepak2 cuci mata hmm dan waktu ktorg nak pergi alamanda tu, tetiba hujan lebat, dgn driver bas mcm org gila, yela kau bayangkan ade ke time lampu merah die stop tgah2 simpang empat? Apekahhh pastu tekan minyak macam tak cukup jalan. Cuak jugak time tu T.T

Then lepas makan tu ktorg gerak balik ke putrajaya sentral utk ke klia2. Aku ckp nak solat kat klia2 nanti sebab surau dorg selesa dan beraircond *demand hahahaha 
Untuk sesiapa yg masih ada kad siswa yg tak expired lagi boleh la gunakan utk beli tiket klia transit tu, sebab dari RM9.40 jadi RM6+. 
Sedihnya kad aku mmg tak expired lagi, tapi aku tak bawak brg2 or kad2 malaysia melainkan IC shj, yg lain tinggal, OMG

So sampai je klia2 tu ktorg trus cari surau, after that terus check in. Time tu berdebar2 takut kena sekat dgn ptptn or imigresen dsb, tapi aku dah check sebelum bercuti kat both website imigresen and ptptn sendiri. Mmg menangis la kalau tetiba sangkut tak boleh pergi oversea kan? Hotel semua dah booked bagai huhu


Alhamdulillah takde masalah bahagian tu, cuma aku risau kalau ktorg tanpa sedar terbawa liquid or benda merbahaya, sbb lasti time aku bawak losyen time dekat US kena rampas okay dahla baru beli sobs my bad. So alert for those yg nak berjalan oversea pastikan jgn bawak mineral water (no no no) or any kind of liquid stuff melebihi 10ml @ 100ml - aku tak sure, tp utk selamat aku bwk tak lebih 10ml. Ngeee

After that ktorg berjalan kaki jauh la jugak utk ke gate L22 klu xsilap, sebab macam awal lagi sebelum boarding time 6.15 pm.

Dan bila dah tiba masa utk boarding ktorg settle down kat seat masing2, bersedia utk tidur.

* 3 JAM 50 MINIT *

Jejak lah sudah kami ke Male International Airport dalam pukul 9.50 pm then ada org tunggu kat arrivals tu dgn signage “Dreams Water Front” then dia bawak ke hotel, so tak payah susah susah nak kena naik bas dsb, tapi dorg charge ye utk transfer ke hotel tu, bukan free free nokkkk. Better naik bas kalau nak adventure sikit, tapi tula klu ikut review blog org lain dekat je sebenarnya, tp kalau ikut dia mcm jauh bebenor dan kenyataannya mmg dekat pon zzz

So lepas je check in dan melepaskan beban backpack, dan ktorg tukar duit 10 USD sorg kepada rufiyaa dgn orang hotel tu so each of us ada 150 rufiyaa, aku collect duit tu dan akan gunakan utk makanan dan transport dan lain lain yg boleh bayar sekali so senang sikit. Then ktorg pun decide nak berjalan area hulhumale tu nk tgk waktu malam mcmana, siap singgah kat 'kedai runcit' dorg, beli mineral water dua botol 1.5L = 12 rufiyaa, skali beli jus hamekk kauuuu total 52 rufiyaaa hahahaha 

Utk pgetahuan korg barang import kat maldives ni mahal gila, so kalau agak agak nak beli mineral water ke jajan dsb beli yg local punya sebab murah gilos

Sesudah tu, ktorg decide nak dinner, tapi nak cari kedai paling murohhh kat kawasan tu and fortunately jumpa satu, but the weird thing is kedai tu mcm takde lampu. Jimat kot? Seriously ktorg tak nampak pun ape yg ktorg makan, tp sebab dah lapar so bedal jela. Jgn risau, ni negara islam, so inshallah semuanya halal. Air pulak minum jus mahal yg ktorg baru beli kat kedai runcit td. Total spend mlm tu dalam 90 rufiyaa. 



Lepastu singgah pantai jap yg mmg betul2 berhadapan ngn hotel ktorg, mengagumi kebesaran Allah dgn jernihnya air even waktu malam sebelum balik bilik solat dan tidur.



No comments:

Post a Comment